Tecnocervesa. El projecte

El repte:
Crear una marca de cervesa amb IA

Ens vam preguntar si seria possible crear una marca de cervesa utilitzant exclusivament eines d'Intel·ligència artificial. Calia crear un nom, una imatge de marca, unes quantes receptes de cervesa amb tot el seu argumentari, les etiquetes, imatge, ... A més també una web, un pla de comunicació, de vendes, etc
Ens vam decidir per una eina principal que actualment és d'ús habitual i coneguda per tothom: ChatGPT. Per a la creació d'imatges, després de provar-ne unes quantes i veure que cap ens acabava d'agradar ens vam decantar per Midjourney.
Tot complementat amb l'ajuda d'alguna eina addicional no essencialment IA, però amb la condició de que també incorporés alguna opció IA. Els escollits van ser Canva per alguns acabats d'imatges, i el conjunt WordPress - Elementor per la web.

Aclariments

Exceptuant aquesta secció d’explicació del projecte i la botiga, tots els textos, i imatges d’aquesta web han estat creats per eines d’intel·ligència artificial. NO hem corregit res, amb el que en alguns llocs hi ha alguna falta d’ortografia o alguna paraula incorrecte en català. Inicialment vam tenir la temptació de corregir el que feia més mal d’ulls, però finalment vam decidir deixar-ho tot tal i com havia sortit de les eines d’IA per a ésser fidels a l’experiement.
Igualment les imatges, tot i ser una selecció feta per nosaltres, no s’han editat després de la seva generació, amb el que són les originals. En el cas de les llaunes de la secció de les cerveses, vam introduir les imatges de les etiquetes i vam demanar que crees les llaunes, i en el procés va alterar les imatges de les etiquetes, però també vam decidir deixar-ho tal i com va sortir de Midjourney (un generador d’imatges IA). També a la secció de qui som, vam entrar fotos reals nostres i vam demanar que generés imatges, i el resultat van ser personatges que no s’assemblaven gens a nosaltres.
En el cas de les receptes vam ser una mica més intervencionistes, i tot i que vam ser fidels a la recepta que ens va donar ChatGPT (una eina de xat basada en IA), hi havia unes converses prèvies que clarament van influir en el resultat que ens va donar, i apart en el procés cerveser considerem que el que més afecta al resultat és l’art cerveser de qui cuina la recepta, l’equipament de la fàbrica i en general tot el procés des de la compra dels ingredients fins a l’envasat, i en tot això no va intervenir la intel·ligència artificial, tot va ser molt humà i fet amb molt amor.
WHYM és una cervesera molt petita, i un projecte com aquest ens queda més aviat gran. Tot va començar a inicis del 2023 amb l’idea del projecte i l’hem anat fent a temps lliures, hem passat varies versions de les eines d’IA i n’hem provat moltes, però mai hem tingut l’intenció de ser experts en IA, ni dominar l'”art” dels prompts, mantenint el projecte com una barreja de divertiment i exploració d’aquestes noves eines.
El projecte seguirà obert mentre ens diverteixi i disposem de prou temps, anirem ampliant el web i alguna xarxa social, i si tot va bé poden sortir noves varietats de cervesa.

 

 Com ho hem fet

L’eina principal que vam utilitzar va ser ChatGPT, i va començar així:

Tecnocervesa:”Volem crear una nova cervesa, innovadora amb l’argumentari de que s’ha dissenyat a partir de ChatGPT, necessito la descripció de la cervesa, un nom i una proposta de recepta

ChatGPT:Nom de la Cervesa: “AI Hoptimization”

Descripció de la Cervesa:

“AI Hoptimization” és una cervesa que es distingeix per la seva combinació perfecta de sabor, cos i equilibri, la qual ha estat dissenyada amb la intel·ligència artificial de ChatGPT. Després d’anàlisis extensius de les tendències i les preferències de cervesa artesana, ChatGPT ha ajudat a formular aquesta obra mestra líquida. Combinant l’art de la cervesa tradicional amb la ciència de dades de última generació, “AI Hoptimization” proporciona una experiència de degustació única i inoblidable. Amb la seva dolçor maltosa, l’agror equilibrat dels llúpols i una nota final subtilment afrutada, aquesta cervesa és una barreja de ciència i art.

Proposta de Recepta:

Ingredients:

  • 4.5 kg de malta pale ale
  • 500g de malta caramel·litzada lleugera
  • 100g de llúpol Citra per l’amargor
  • 50g de llúpol Mosaic per l’aroma
  • 50g de llúpol Cascade per la secada
  • Llevat ale d’estil anglès
  • Aigua

Processament:

  1. Maceració: Afegeix la malta a 15 litres d’aigua a 66ºC i deixa-ho macerar durant 60 minuts.

  2. Filtració i Rinsat: Després de la maceració, filtra el most i afegeix aigua a 77ºC per arribar a un total de 25 litres.

  3. Ebullició: Bull l’aigua i afegeix 100g de llúpol Citra. Deixa-ho bullir durant 60 minuts. Afegeix 50g de llúpol Mosaic als darrers 10 minuts de l’ebullició.

  4. Fermentació: Deixa refredar el most a 20ºC, afegeix el llevat i deixa-ho fermentar durant dues setmanes.

  5. Secada: Després de la fermentació, afegeix 50g de llúpol Cascade i deixa-ho reposar durant una setmana més

  6. Emmotllat: Embotella la cervesa i afegeix una mica de sucre per a la refermentació en ampolla. Deixa-ho reposar dues setmanes més.

Nota: Aquesta és una recepta bàsica. Els temps i les temperatures poden variar en funció de l’equipament i els ingredients utilitzats.

“AI Hoptimization” és un tribut a la intersecció entre la tecnologia moderna i l’art ancestral de la producció de cervesa. Esperem que gaudeixis tant d’aquesta cervesa com nosaltres gaudim creant-la!”

 

Després de conversar amb l’eina sobre l’estil de la cervesa, demanant-li que fos més coherent amb un nom com “AI Hoptimisation”, demanant que escalés a 1000 litres (el tamany de lot a WHYM), i aclarint-li que estava utilitzant algunes paraules que no eren correctes en català o en l’argot cerveser arribem a aquesta resposta que donem per bona:

ChatGPT: Nom de la Cervesa: “AI Hoptimization”

Descripció de la Cervesa:

“AI Hoptimization” és una obra mestra única en el món de la cervesa artesana, un producte de la fusió de la innovació tecnològica i la tradició cervesera. Aquesta New England IPA, conceptualitzada per l’intel·ligència artificial de ChatGPT, destaca per un perfil de sabor sofisticat amb notes de melmelada d’agrumes, tocs de llimona i subtils matisos de fruita de pinyol i pi. Aquest perfil complex i atractiu es deu a un generós dry hop de llúpols Simcoe, Idaho 7 i Cashmere. Amb una base de malta Pilsner i blat, aquesta cervesa es caracteritza per la seva textura suau que realça la intensitat de sabors proporcionada pels llúpols.

Proposta de Recepta per a 1000 litres:

Ingredients:

  • 225 kg de malta Pilsner
  • 25 kg de blat
  • 25 kg de flocs de civada
  • 1 kg de llúpol Cascade per al whirlpool
  • 5 kg de llúpol Simcoe per al dry hop
  • 5 kg de llúpol Idaho 7 per al dry hop
  • 5 kg de llúpol Cashmere per al dry hop
  • Llevat de l’estil New England (es recomana consultar amb un proveïdor de llevat professional per obtenir la quantitat adequada)
  • Aigua

Processament:

    1. Maceració: Afegeix la malta i el blat a l’aigua a 68ºC i deixa-ho macerar durant 60 minuts.
    2. Filtració i Rinsat: Després de la maceració, filtra el most i afegeix aigua a 77ºC per arribar a un total de 1000 litres.
    3. Ebullició: Bull l’aigua durant 60 minuts. No s’afegeixen llúpols durant aquest pas, ja que volem minimitzar l’amargor.
    4. Fermentació: Deixa refredar el most a 20ºC, afegeix el llevat New England i deixa-ho fermentar durant dues setmanes.
    5. Dry Hop: Després de la fermentació principal, afegeix els llúpols Simcoe, Idaho 7 i Cashmere per al dry hop i deixa-ho reposar durant una setmana més.
    6. Embotellament: Embotella la cervesa i deixa-la madurar durant dues setmanes més.

“AI Hoptimization” és un tribut a la intersecció entre la tecnologia moderna i l’art ancestral de la producció de cervesa. Esperem que gaudeixis tant d’aquesta cervesa com nosalres gaudim creant-la!””

 

Posteriorment decidim que una marca amb només una NEIPA, si ens volem dirigir a un públic general, no és el més coherent, amb el que decidim afegir a la família una lager. Ho expliquem al ChatGPT i ràpidament ens fa una proposta de recepta i de nom: “AILager”

Tot i quedar molt sorpresos dels resultats que ens dona per la seva precisió i encert, no sempre la clava. Quan li vam demanar noms per la Lager, un dels que va proposar va ser “BirrIA”. Curiosament al dir-li que era un nom poc comercial va argumentar perfectament perquè no era bo:

La meva intenció era crear un joc de paraules amb “birra” (un terme col·loquial per a cervesa en moltes llengües, inclosa la catalana) i “IA” (abreviatura d’intel·ligència artificial). No obstant això, entenc que “birria” en català pot tenir connotacions negatives, com a sinònim de “cosa de poca qualitat o valor”. Lamentablement, com a model d’IA, no tinc la capacitat d’interpretar connotacions culturals o emocionals de la mateixa manera que un parlant natiu.

Tot i que els models d’IA com el que estàs interactuant ara tenen una comprensió profunda del llenguatge en termes d’estructura i semàntica, encara tenen dificultats per captar totes les connotacions culturals i emocionals que els humans entenen de manera natural. Això és una àrea d’estudi activa en la recerca d’IA, i es fa un gran esforç per millorar aquest aspecte dels models de llenguatge.

El model està dissenyat per predir la pròxima paraula en una seqüència de text basant-se en les paraules que ha vist fins ara. Cada possible “pròxima paraula” té una certa probabilitat d’aparèixer, i aquesta probabilitat està determinada pel context que el model ha vist fins ara, així com pel seu entrenament anterior.

Així, quan el model va generar la resposta original, no estava ponderant explícitament valors com “relevància” o “apropiadesa cultural”. Simplement estava triant paraules que, segons les seves estadístiques internes, tenien una alta probabilitat d’aparèixer a continuació en la seqüència de text.

La web

Tecnocervesa: “Necessitarem una web per a la marca, on s’expliqui el projecte i on es pugui vendre la cervesa”

ChatGPT: Crear un lloc web per a la teva nova marca, TecnoCervesa, és una gran idea. No només proporcionarà un lloc on els clients poden aprendre més sobre el teu producte, sinó que també et permetrà vendre la teva cervesa en línia. Aquí tens algunes funcionalitats clau que hauries de considerar per al teu lloc web:

  1. Pàgina d’inici: Aquí és on hauries de captar l’atenció dels visitants. Presenta TecnoCervesa i les seves cerveses úniques dissenyades amb l’ajuda de la intel·ligència artificial.

  2. Sobre nosaltres: Una pàgina que explica la història de Cervesa WHYM, com ha nascut TecnoCervesa i el teu compromís amb la innovació i la qualitat.

  3. Productes: Una pàgina que mostra cada cervesa que oferiu, amb descripcions detallades dels sabors, les notes de tast, els ingredients i les imatges de les ampolles o llaunes.

  4. Botiga en línia: Una botiga en línia segura per a permetre als clients comprar la cervesa directament des del lloc web.

  5. Contacte: Una pàgina amb informació de contacte per a premsa, distribuïdors, i clients. També pots considerar afegir un formulari de contacte.

  6. Blog o Notícies: Una secció per a actualitzacions regulars sobre el que està passant a TecnoCervesa, per exemple, nous llançaments de productes, esdeveniments, etc.

Per crear el lloc web, pots considerar treballar amb un dissenyador web o utilitzar una plataforma de creació de llocs web com WordPress, Squarespace, o Wix, que ofereixen plantilles fàcils d’utilitzar i opcions de comerç electrònic.

Un cop el lloc web estigui en funcionament, recorda fer promoció a través de les xarxes socials, als esdeveniments, a la premsa i a qualsevol altre lloc on puguis interactuar amb els teus clients potencials.


Tecnocervesa: “D’acord, jo mateix crearé el web, però tu faràs tot el contingut, fes-ho per cada una de les pàgines, tot el text i proposant les imatges. Per començar has de donar una descripció general de com ha de ser el web a nivell d’imatge, tipus de fotos, fonts, seccions, colors, … no siguis massa generalista, necessito dades concretes per tal de crear el web”

ChatGPT: D’acord, entenc que necessites detalls específics. Abans de proporcionar els continguts textuals per a cada pàgina, aquí tens una descripció general de com podria ser el disseny del teu lloc web:

Estil de disseny:
El disseny hauria de ser contemporani, nítid i professional, però amb un toc juganer que reflecteixi l’esperit innovador de TecnoCervesa. La interfície hauria de ser senzilla i fàcil de navegar, amb una jerarquia visual clara que faci que els elements més importants es destaquen.

Esquema de colors:
L’esquema de colors hauria de ser inspirat per la identitat de marca de TecnoCervesa. Suggereixo utilitzar una combinació de blau profund (que representa l’espai cibernètic i l’innovació tecnològica), verd llúpol (per la cervesa) i tocs d’or i blanc (per la qualitat i la netedat).

Tipografia:
Recomano una combinació de dues fonts. Una font sans-serif moderna i neta per als encapçalaments, com ‘Montserrat’ o ‘Roboto’, que són lliures i fàcilment llegibles. Per al cos del text, una font serif més clàssica com ‘Merriweather’ o ‘Lora’ que proporciona un contrast agradable i manté una aparença professional.

Imatges:
Les imatges haurien de ser d’alta qualitat i reflectir l’artesania, l’innovació i la comunitat. Suggereixo les següents:

  • Fotos del procés de fabricació de la cervesa, mostrant tant la tecnologia com la mà de l’home.
  • Fotos de les cerveses AIPIA i IALager, tant en llauna o ampolla com servides en un got.
  • Fotos de persones gaudint de la cervesa, preferiblement en un entorn social.
  • Fotos de la botiga o sala de degustació, si n’hi ha.
  • Imatges digitals o il·lustracions que representen la intersecció de la tecnologia i la cervesa.

Seccions:

  • Pàgina d’inici
  • Sobre nosaltres (Història, Missió)
  • Els nostres productes (AIPIA, IALager)
  • Botiga en línia
  • Notícies / Blog
  • Contacte

A continuació, elaboraré els continguts textuals per a cada pàgina.

Pàgina d’inici:

Imatge de capçalera: una foto d’alta qualitat de la AIPIA i la IALager servides en gots, amb un fons que representi la tecnologia (potser amb elements de codi o maquinària de cerveseria).

Títol: Benvingut a TecnoCervesa
Subtítol: La intersecció perfecta entre l’artesania cervesera i la intel·ligència artificial.

Text: A TecnoCervesa, transformem el futur de la cervesa a través de la innovació tecnològica. Elaborades amb l’ajuda de la intel·ligència artificial, les nostres cerveses, AIPIA i IALager, ofereixen una experiència de sabor única i inigualable. Descobreix i compra les nostres cerveses avui mateix.

Botó: Descobreix les nostres cerveses

Sobre nosaltres:

Imatge: Una foto que mostri la combinació d’artesania i tecnologia, potser un panorama de la cerveseria amb ordinadors o codi visibles.

Títol: La nostra història
Text: Com a branca innovadora de Cervesa WHYM, TecnoCervesa neix del desig de combinar la nostra passió per l’artesania cervesera amb l’aplicació de la intel·ligència artificial. A TecnoCervesa, la tecnologia i la tradició es donen la mà per crear cerveses úniques que desafien els límits del que és possible en l’elaboració de la cervesa.

Títol: La nostra missió
Text: La nostra missió és explorar com la tecnologia pot transformar l’art de l’elaboració de la cervesa. Amb TecnoCervesa, portem la cervesa al futur, però sempre mantenint els nostres arrels en l’artesania cervesera tradicional.

Els nostres productes:

Imatge: Fotos de la AIPIA i la IALager, tant en llauna o ampolla com servides en un got.

Títol: Les nostres cerveses
Text: Descobreix les nostres cerveses AIPIA i IALager, elaborades amb l’ajuda de la intel·ligència artificial.

(Aquí es poden afegir descripcions detallades de la AIPIA i la IALager)

“L’AIPIA, la nostra interpretació d’una cervesa New England IPA, és un producte revolucionari dins la nostra marca TecnoCervesa. Pensada i creada amb la col·laboració de la Intel·ligència Artificial, aquesta cervesa és un deliciós tribut a l’artesania i la tecnologia.

El seu color és un daurat pàl·lid amb una turbidesa característica de l’estil, sota una capa de escuma blanca i cremosa. Els llúpols Simcoe, Idaho 7 i Cashmere, afegits generosament en la fase de dry hopping, despleguen un abanico d’aromes que recorden a melmelada de fruita, cítrics i tocs de pi.

L’AIPIA destaca per la seva suavitat i cos ple, gràcies a una base de malta Pilsner i blat que contribueix a l’efecte sedós al paladar. El seu sabor és una dansa entre la dolçor de la malta i les notes amargues suaus, amb destellos de melmelada de fruita, llimona i pinya.

La AIPIA és una cervesa d’alta fermentació, amb una graduació alcohòlica del 6.5%. En conjunt, oferim una cervesa plena de matisos, saborosa i refrescant, que representa l’harmonia perfecta entre l’artesania de la cervesa i l’avantguarda tecnològica.”

“La AILager és una part fascinant de la nostra col·lecció TecnoCervesa, combinant la bellesa tradicional de l’art cerveser amb la precisió de la intel·ligència artificial.

La AILager és un brillant homenatge a les cerveses Lager de fermentació baixa. El seu color dorat i brillant s’acull sota una corona de escuma blanca i persistant, i a l’ull, és un plaer estètic que anticipa la delícia que ha de venir.

L’aroma d’aquesta Lager és fresc i net, amb notes suaus de malta i un matís que recorda el pa acabat de fer. La selecció cuidadosa de llúpols nobles li aporta una amargor subtil que equilibra perfectament la dolçor de les maltes.

Al paladar, la AILager és suau i refrescant, amb sabors maltosos i un acabat net i sec. La seva graduació alcohòlica és del 5%, fent d’aquesta cervesa una opció ideal per a qualsevol ocasió, ja sigui un àpat amb amics o una tarda relaxant a la terrassa.

Amb la AILager, presentem un clàssic renovat amb un toc d’innovació tecnològica, per a tots aquells que gaudeixen d’una bona Lager feta amb passió i precisió.”

Botiga en línia:

Imatge: fotos d’alta qualitat de les cerveses disponibles per a la venda.

Títol: Compra les nostres cerveses
Text: Estàs a només uns clics de gaudir de les nostres cerveses úniques. Navega per la nostra selecció i compra avui mateix.

Notícies / Blog:

Imatge: Una foto relacionada amb l’última notícia o entrada de blog.

Títol: Notícies i actualitzacions
Text: Mantén-te al dia amb les últimes notícies i actualitzacions de TecnoCervesa.

Contacte:

Imatge: Una fotoContacte:

Imatge: Una foto de la cerveseria o una imatge gràfica amb contacte o detalls de la localització.

Títol: Posa’t en contacte amb nosaltres
Text: Tens alguna pregunta, comentari o suggeriment? Ens encantaria escoltar-te. Posa’t en contacte amb nosaltres a través de l’email o visita’ns a la nostra cerveseria a Vilablareix.

Detalls de contacte:

  • Direcció
  • Telèfon
  • Correu electrònic

Formulari de contacte: Una forma fàcil per a que els visitants envïin un missatge directament des de la pàgina.

Recordeu que és important mantenir un to coherents a tot el lloc web i reflectir la personalitat única de la vostra marca. Aquestes són només propostes, sentiu-vos lliures d’ajustar-les segons les vostres necessitats i preferències específiques.

Etiquetes per a les llaunes

Volíem que ChatGPT ens donés les instruccions necessàries per a crear les etiquetes i entrar el que ens havia dit en alguna eina de creació d’imatges per IA.

No ens en vam sortir, el seu coneixement de les eines estava desfassat i les eines de creació d’imatges no entenien les frases que ens donava ChatGPT.

TecnoCervesa: “Em pots ajudar a treure un prompt per a generar l’etiqueta amb l’ajuda d’alguna eina de generació d’imatges amb IA?

ChatGPT: Per descomptat, em complau ajudar-te a crear una descripció que pugui guiar una eina de generació d’imatges amb IA per dissenyar l’etiqueta. Aquí tens un prompt:

“L’etiqueta de la cervesa ‘AI Hoptimization’ hauria de reflectir la seva connexió amb la tecnologia i la innovació, així com amb l’artesania de la cervesa.

Imaginem un fons blau profund, evocant la profunditat de l’espai cibernètic, esquitxat de pixels com estrelles en l’infinitat de l’espai digital. Al centre, hi hauria un gran hop cònic estilitzat, format per una matriu de punts lluminosos, com un núvol de dades, amb colors que varien des del verd brillant al groc, reflectint l’amargor i l’aroma dels llúpols que es fan servir en aquesta cervesa.

El nom ‘AI Hoptimization’ apareixeria amb una lletra moderna i elegant, amb colors que contrasten amb el fons blau profund, com l’or o el blanc. A sota, es podria incloure una descripció breu de la cervesa en lletra més petita, amb detalls com “New England IPA”, “Dissenyada amb IA”, i “Notes de Melmelada d’Agrumes, Llimona, Fruita de Pinyol i Pi”.

Finalment, a la part inferior de l’etiqueta, es podria col·locar el logo de la cervesera, mantenint l’harmonia amb la resta del disseny.

Aquesta imatge hauria de capturar la singularitat i l’innovació de ‘AI Hoptimization’, una cervesa que representa la fusió perfecta entre tecnologia i artesania cervesera.”

Vam entrar això a diverses eines d’imatges amb IA, per exemple Midjourney ens va treure això:

Vam decidir simplificar una mica, i no parlar-li de cervesa, perquè no sortíem d’ampolles i llaunes, quan nosaltres volíem una imatge plana per imprimir l’etiqueta.

Vam provar: “una imatge futurística, amb un fons que representi el cyberespai profund, blau, xispejat amb pixels com estrelles en l’infinit espai digital. Al centre una flor de llúpol, destacada, formada per una matriu de punts de dades lluminosos, creant un núvol de dades dinàmic. Els colors de la flor llúpol que han de ser grocs i verds estil àcid, s’han d’anar fusionant gradualment amb el color del fons

Com que no entrava de cap forma la flor de llúpol que ens demanava ChatGPT vam decidir carregar-li una una foto d’una flor de llúpol (no la posem per si està protegida).

En aquells dies va aparèixer la versió 5.2 i ens van dir que el millor era simplificar i escriure en anglès.

Al dir-li: “single cone green hops, futuristic style. The background should be a deep, cyberspace blue, speckled with pixels like stars in the infinite digital space. Central image and background should combine each other progresively –v 5.2 –ar 1:1

En resum, vam guanyar el llúpol i vam perdre l’espai i la paciència…

Posteriorment algú ens va recomanar simplificar encara més, partir d’una imatge simple i afegir l’entorn amb zoom i nous prompts.

TecnoCervesa: “imatge futurística, amb un fons que representi el cyberespai profund, blau, xispejat amb pixels com estrelles en l’infinit espai digital. Al centre un con de llúpol de color verd àcid, format per una matriu de punts de dades lluminosos que s’han d’anar fusionant gradualment amb el color del fons –v 5.2 –ar 1:1

A partir d’aquí, a base de fer ZOOM i variacions de les propostes, arribem a dos etiquetes que ens semblen acceptables

La primera, ja per cansament, acceptem que s’adiu lleugerament amb el que proposava ChatGPT

 I la segona surt de forma totalment random i ens agrada per aquest punt inquietant de la mirada. Decidim que serà l’etiqueta de l’AILager

Cistella de la compra
Aquesta pàgina utilitza cookies pròpies per al seu funcionament. Al acceptar dones el teu consentiment a a l\'ús d\'aquesta tecnologia i al processament de les teves dades per a aquests propòsits.    Més informació
Privacidad